Olavinhiihto 2019

Vuoden 2019 Olavinhiihdon valmistelut on täydessä käynnissä. Perinteisesti hiihto hiihdetään hiihtolomaviikkojen 8 ja 9 keskivaiheella, tänä vuonna 24. helmikuuta. Muutoksia viime vuosien reittiin on tehty, jotta kansaa saataisiin enemmän ladulle ja kaikille halukkaille löytyisi sopiva maasto hiihtää.

Tänä vuonna lähtöpisteinä toimivat ABC-liikenneasema Laitaatsillassa sekä tuttu ja turvallinen Tervastupa. Nyt jokainen voi valita haluamansa reitin, haluaako hiihtää koko matkan vai hiihtääkö perheen pienimpien kanssa Pullinlahdella.

Mehuasemia on reitin varrella Telluntuvalla, Aholahden hiihtokeskuksen kahviossa sekä tietysti Tervastuvalla ja ABC-liikenneasemalla.

Hiihtoon lähtö tapahtuu klo 9-12 välisenä aikana ja paluu ilmoittautumispisteeseen klo 15 mennessä. Aikaa ei oteta, vaan nyt nautitaan Suomen luonnosta omaan tahtiin hiihdellen. Tervastuvalla on hiukan enemmän tarjoilua, joten ehkäpä tavoitteeksi kannattaa laittaa käynnin latukahvilassa.

Tervastuvalla lämpiää hiihtosauna urakan päätteeksi.

Hinta: 10 €/henkilö, lapset 5 €

Sauna: 5 €/henkilö

Hiihtäjille on luvassa rajoitettu määrä tuotepalkintoja sekä tietysti kunniakirja. Uudistetun kunniakirjan sekä Olavinhiihto-logon on suunnitellut Hannu "Hanski" Härkönen.

Sääennuste

Ennakkotietojen mukaan, Olavinhiihtoviikonvaihteen sääennuste näyttäisi varsin lupaavalta. Sekä Ilmatieteenlaitos, että Foreca ennustaa loppuviikolle pakkasta ja itse hiihtopäivälle plussakeliä.

Hiihtoreitit

Hiihtämään pääsee Käckin pelloilta Pullinlahdelle ja kohti Telluntupaa ja Aholahden hiihtokeskusta. Hiihtäjät voivat valita, hiihtävätkö he Telluntuvan nurkilta perinteisen latua Tervastuvalle vai Aholahden hiihtokeskuksen kautta Tervastuvalle. Reitti Aholahdesta Tervastuvalle on merkattu Olavinhiihto-kyltein.

Tervastuvalta hiihäjät voivat valita joko perinteisen ladun huoltorakennuksen nurkalta Pihlajaniemelle, Vuohimäkeen, josta Pullinlahdelle. Toinen vaihtoehto on suunnata kohti Aholahden hiihtokeskusta ja sieltä suunnata Pullinlahdelle ja Telluntuvalle, josta latu Poukkusalmeen ja ABC-liikenneasemalle. Reitti on merkattu Tervastuvalta Aholahden hiihtokeskuksen kautta Pullinlahdelle Olavinhiihto-kyltein.

Vaihtoehtoisesti halukkaat voivat poiketa edellämainituista reiteistä ja hiihdellä vaikkapa Pullinlahdella omaan vapaaseen tahtiin.

Aholahdesta hiihtämään lähtijät, ilmoittautukaa joko Tervastuvalla tai ABC-liikenneasemalla.

Kaikki Olavinhiihtoon osallistuvat saavat kahvin/teen ja pullan/munkin Tervastuvalla. ABC-liikenneasemalta saa 1 €:n alennuksen lounaasta kunniakirjaa näyttämällä.

Ohjeet ja ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen tapahtuu ABC-liikenneasemalla tai Tervastuvalla klo 9-12 välisenä aikana. ABC:llä ilmoittautumispiste sijaitsee alaparkkipaikan ja polttoainemittarikentän puoleisessa ala-aulassa.

Paluu tapahtuu ilmoittautumispisteeseen klo 15 mennessä.

Hiihdon jälkeen on mahdollisuus saunoa Tervastuvalla. Tupa avoinna normaalia pidempään, kylpijöitöiden määrästä riippuen hyvinkin joustavasti.

Reitit on merkattu Olavin Retkeilijöiden ja Olavinhiihdon logoin varustetuin kyltein. Tervastuvalle mentäessä seuraa Tervastupa-kylttejä, Hiihtokeskukselle mentäessä seuraa Hiihtokeskus-kylttejä.

Latupartio hiihtää reitin läpi iltapäivällä.

Osallistujille jaetaan kunniakirjat sekä rajoitettu määrä tuotepalkintoja.

Matkaanlähtijöitä opastetaan lähtöpisteessä, jossa on kartta, yms. tarpeellista ohjeistusta hiihtäjille.