Pihlajaniemen ulkoilureitit valmistuvat

25.11.2020

Syksyn ajan Pihlajaniemen ulkoilureittejä on merkattu vastaamaan 2000-luvun vaatimuksia ja nyt työ alkaa olla jo loppusuoralla. Tavoitimme puheenjohtaja Harri Heinosen kommentoimaan reittejä kesken merkkaustalkoiden.

Kyseisestä haastattelusta on julkaistu pätkä Uusi Saimaa -lehdessä marraskuussa 2020.

Kulunut vuosi on mullistanut monellakin tapaa suomalaisten liikuntakäyttäytymisen. Luonnossa liikkuminen ja retkeily ovat nostaneet suosiotaan ja Etelä-Suomen suurimmilla retkeilyalueilla on ulkoilijoita ollut ruuhkaksi asti. Savonlinnan läntisen alueen ulkoilu- ja retkeilyreitit painottuvat Pihlajaniemen ja Aholahden väliselle alueelle.

Alueen reittien kunnossapidosta vastaavan Olavin Retkeilijöiden puheenjohtaja Harri Heinonen kertoo, että alueella on paljon nähtävää ja koettavaa.

- Reitit ovat pääasiassa kuivilla maastopohjilla, osittain metsäautoteillä - lyhyitä taipaleita.

- Luontokohteista voisi mainita Soininmäen rotko tai kanjoni, jossa kivien alla virtaa salapuro. Aiemmin oli ikikuusikko, mutta Asta-myrsky kaatoi sen. Muutoin Soininmäen perinnemetsässä on lähes 200 vuota vanha puusto. Mustalammen laavu on kuivalla kankaalla ja laavun alapuolella on puhdasvetinen Mustalampi - metsän silmä.

- Kallioiselta Soininmäeltä on hyvät maisemat etelään. Kivilouhimo on muistona Kyrönsalmensillan rakentamisesta 60-luvulta. Sieltä otettiin verhouskiviä sillan rakenteisiin. Reitin varrella on joitakin ihania suolämpäreitä kuten Kivilouhimolta Kuikankololle johtavan polun varrella ja Kivilouhimolta Soininmäentielle johtavan yhdyspolun varrella.

- Timonlammentieltä johtaa reitti Kuikankolon laavulle, jonka varrella on hiilihauta ja reitiltä haarautuu yhdysreitti Kivilouhimolle.

- Kuikankorven puro ja sitä ympäröivä räme, suo tai korpi on monen linnun tai vaikka majavan elinympäristöä. Kuikankolon kahden laavun sijainti kahden kallion välissä on erämainen ja ainakin talvella suojainen onpa sää mikä tahansa. Viereisen kalliokumpareen huipulta on hieno näkymä Kuikkalammelle ja Kuikankorpeen.

- Suurjärveä voi ihailla rantoja seurailevilta reiteiltä niin länsi kuin itäpuolelta, missä on kallioniemekkeitä.

- Kuikankololta Tervastuvalle johtaa kuiva tasoitettu polku, sillä se on talvisin Aholahden hiihtokeskuksesta tulevan hiihtouran pohja. Sen varrella on tervahauta.

- Vaikka Pihlajaniemen ulkoilureitit ovatkin suurelta osin talousmetsissä, niin silti niillä kulkiessa voi aistia metsän, ikimetsän ja erämaan tunnelmaa.

- Alueella on kolme laavua. Kahden edellä mainitun lisäksi reserviläisten ylläpitämä Kollaan laavu Suurjärven koillisrannalla.

- Tervastupa on ja kohta 60 v. vanha retkeilijöiden tukikohta Naistenlahden rannalla. Siellä voi nuotiopaikalla tai huonon sään vallitessa levähtää ja evästellä Tervaskodassa. Tuvalle johtavaa tietä on taas tänä syksynä kunnostettu. Tervastupaa voi pitää myös lähtöpaikkana retkille sillä siellä on runsaasti pysäköintitilaa. Sieltä käsin voi piipahtaa vaikka Jorinsatamassa, minne johtaa merkitty polku.

Yhdistyksessä on huomattu retkeilyn suosion kasvu ja alueen reittimerkintöjen uudistus on käynnissä.

- Pihlajaniemen reitit on perustettu pitkälti jo -80 ja 90 luvuilla. Niiden eteen on vuosien varrella tehty runsaasti talkootyötä ja tehdään edelleen. Ehkä monelle on yllätys, että niitä ei ylläpidä Savonlinnan kaupunki vaan Olavin Retkeilijät. Monenmoista apua on toki vuosien varrella saatu myös kaupungilta, jonka mailla osa reiteistä on.

- On jo pitkään suunniteltu merkintöjen ja opasteiden parantamista ja uusimista, mutta nyt Kyliltä kylille hankkeen kautta on ollut mahdollista hankkia ajan mukaisia opasteita ja merkintöjä, joita on pystytetty ja kiinnitetty loppuvuoden aikana. Merkintöjen suunnitteluun on tehty runsaasti töitä ja toivotaan, että niistä tulisi kattavat.

- Tänä vuonna reittejä on vieläpä täydennetty. On merkitty yhdysreitti Kuikankorven ja Soininmäentien välille sekä aivan uusi reitti Tervastuvalta Jorinsatamaan. Muitakin suunnitelmia on, mutta niistä sitten myöhemmin, kun ne ovat ajankohtaisia ja toteuttamiskelpoisia. Paluulatu Tervastupa Vuohimäki jää pois. Sitä emme enää voi ylläpitää.

- Perinteisesti reiteille lähtöpaikkoina ovat toimineet Tervastupa ja Vuohimäki, mutta muualtakin se on mahdollista. Aholahden hiihtokeskus hyvine pysäköintipaikkoineen on hyvä lähtöpaikka. Timonlammentien varresta voi lähteä kohti Kuikankoloa, jonne on vain pari kilometriä. Tosin tämä reitti on paikoitellen märkä, mutta nuo kohdat voi kiertää. Reitit menevät lähellä Pihlajaniementietä ja Naistenlahdentietä, joita voi niin ikään lähteä retkeilemään.

- Digiaikaa ei sovi unohtaa. Reitit löytyvät tällä hetkellä myös mobiilisti. m.retkikartta.fi on kattava palvelu. Lähtöpisteissä olevat QR-koodit avaavat tiettyjä reittejä älypuhelimeen.  Yhdistyksen sivuilta olavinretkeilijät.sporttisaitti.com löytyy myös linkkejä ja QR-koodeja reiteille.